torsdag 30 november 2023

Monthly close 2023 - 11

 OMXS_PI: ser ut som  vi gå mot ljusare tider även om vanligt folk upplever motsatsen, kanske är det en kombination av brist på alternativ investera i och ett uppdämt behov spela på börsen? Hela europa går enligt narrativet bra hej å hå. Köpsignalen i denne grafen är på plats återstår se hur länge och långt den eventuellt tar oss.




4:a US : uppdämt köpbehov gjorde november till en festmånad, stödet av molnet höll för Russel2000 test denne gången nu är snackisen småbolag hela vägen från wall street till stockholm. Rätt stor uppgång denne månaden en del förväntar sig julrally kan bli allt från svagare till att utebli helt?




Sektorer : oljan på väg ned som "förväntat", defensiva staples, health och util ned, tidigare vinnarna tech och comm service dämpade, allokering av vinster mot tidigare pressade sektorer inte minst real estate. 




Larrys handelsdag fungerade igen nästa jag har är slutet december. Var visst tidigt ute i Wisdom Grain men positionen är tänkt långsiktigt med ökning under resan. Gruvor ser ut vaknat till liv men där verkar inte vara mycket hype i basmetaller även om t ex koppar oxå stigit något lite. Sitter på händerna när det gäller energi då de flesta är utdelande midstreamers dock svårt stå emot köpklådan då ett antal är på aptitliga nivåer. Valmet var visst ett lyckokast tyvärr har jag bara en köpstart i aktien och hade förväntat mig fylla på under vintern får göra ny FA se om jag är beredd fylla på till högre pris. Har inte ökat i Taiwan semis så här långt då aktien ofta ingår i diverse fonder jag har det kommer nog senare jag har som sagt valt se aktien som ett alternativ till bilmarknadens EV. Fick nya Broadcom för mina VMWare aktier lyckades alltså får fler Broadcom till billigare pris än att öka i aktien direkt -I love it when a plan comes together. Inga nya planer vill se om det blir något rekyl hoppa på tåget annars väntar jag på topp  där jag tänkt städa ut lite vinnare bland aktier/fonder. Läste kul mythbuster i detta fallet det finns mycket pengar vid sidlinjen, alltså om någon säljer aktier för att sätta på ett konto vid sidlinjen har ju köparen tagit stålar från sitt konto för att köpa aktierna dvs summa stålar från sidlinjen = 0.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar