fredag 17 november 2023

Veckoläget 2023-11-18

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: tyvärr stärks kronan vilket ger indexet sämre resultat jämfört med indexet i lokal valuta

  


 

Dow Jones: fick kolla två gånger så jag inte hade samma graf som för SP hur som helst befinner sig indikatorerna jag använder på bull sidan och McClellan Oscillator jag postat här tidigare har tjoppat runt ovanför 0-nivån vilket då skulle tolkas som att tjurarna har kontrollen just nu.



OMXS_PI: stockholm verkar haka på festen stochastic har tjuvstartat och förhoppningsvis ger de övriga snart sitt stöd, i dagsgrafen singnalerade RSI(20) bullmode i tisdags nu handlar det om hur länge vi skall stiga och till vilka nivåer.




Blackrock World Gold: gruvorna hänger inte alls med spotpriset på guld/silver upp däremot har det synts livstecken bland juniorerna så jag fortsätter spana på G2XJ efter köpsignal. Kommer rapporter om att Guldpris i de flesta andra valutor har gjort ATH och tyckte mig höra att guldet betalas bättre i asien än på råvarubörsen här i väst vilket kanske kan ge köpa här sälja där vilket borde ge en positiv utveckling om det nu överförs fysiskt guld öster ut?



Blackrock World Energy: märklig graf jag satt precis läste om hur svaga oljebolagen varit ett tag och att energi förväntades tjoppa omkring resten av året för att kanske lyfta Q1 eftersom Kina förväntades öka sitt behov då? Nåväl sitter mest med midstreamers hoppas glatt oljepris gör mina utdelningar tryggare.




Weekly Close: hörde i veckan att koppar var framtidsmetallen de närmaste 5 år men samtidigt förväntade experten sig att metallen började röra på sig först om 1-1,5 år? Många Guldbullar verkar även vara i uran klubben och i veckan cirkulerade en massa smått hystriska priser mellan $300-$600 vilket betyder mellan 4-8 gånger dagens uran spotpris. 




Kvasten jobbade i veckan valde går ur mina räntefonder då jag tänkt flytta dem från isk till AF kommer även flytta de lägsta utdelarna till AF då den där lilla skatten på utdelning känns mindre tung än årliga skatten på innehavet i isken. Tog en köpstart i Robur Global I och AMF Småbolag då jag känner mig optimistisk just nu sedan får vidare utveckling avgöra hur jag skall agera. Har blivit dags ställa om från ständiga insättningar i depåerna till att lära sig sätta sprätt på stålarna, bara tanken på att nu skall stålarna gå åt motsatt håll känns konstig. Får ta en titt på Evolution den dök upp som Top Pick i Canada hade iofs hoppats kunna återköpa aktien närmare 800 men nu får jag kanske ta in den till dagens nivå ca 1000? Indexen är ganska svårtspelade just nu tycker jag då rörelserna stämmer illa med min bild av hur de skall gå nåja tålamod tålamod tålamod

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar