fredag 8 december 2023

Veckoläget 2023-12-09

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: fomo verkar tagit över kontrollen efter alla återköp och fondförvaltare som försöker putsa sina resultat det ser inte ut som det kommer någon större dipp då dippköparna kliver in tidigt.

  



Dow Jones: mellan kronförstärkning och amerikansk börsstyrka blev resultatet marginell förändring.




OMXS_PI: har varit lite livstecken bland de mindre bolagen och det pumpas för fullt att vår ekonomi blomstrar så köp köp köp. Mot ATH och kanske mer inte osannolikt då denna typ av rally kan pågå längre och ta börsen högre än man kan förankra i verkligheten.




Blackrock World Gold: gruvorna fick på nosen intresset är inte särskilt starkt jag sitter bevakar utvecklingen runt mars brukar guld vara vid en botten och Ingemar C har satt en reaktionsdatum vid 8 Mars där antingen en topp eller botten bör infinna sig.




Blackrock World Energy:  energibolagen verkar någelunda populära kanske för de har intäkter som täcker deras generösa utdelningar? Spottpriset på olja vek ned sig inte oväntat om man lyssnat på de stora spågubbarna och enligt dessa bör priset fortsätta ned under tidiga delen av våren för att finna en botten  Maj-Augusti




Guld/SPX ratio: Behöver ett utbrott uppåt jag tolkar dock MACD att bottenfiske av t ex fysisk metall kan fungera. En prognosmakare tippade guld mot $2500(redan i 2024!) vilket mellan tummen och pekfingret är omkring +20% från dagens nivå.




Blev inga affärer alls denne veckan. Spanat lite på Guld-trackers/futures får se vad indikatorer och pris säger om pågående rekyl möjligt jag tar en startposition men helst inte före nästa år och ser jag något kraftigt är på gång kan det bli tal om mer guld i ppm. De aktier jag är intresserad av värderas till priser vars vinster jag aldrig kommer få se, hoppas en del på ETF:r  jag kan tänka mig öka i men saknar stöd/signal för entre i graferna så här långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar