söndag 31 maj 2020

Veckoläget 2020-05-31

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.

Spx500: Rangen fortsätter på sin 7:e vecka och MA200 fortsätter vara motstånd, här är det kronan som stärks som kan hålla igen när SPX500 stiger i USD .




Dow Jones: börsen sägs rotera mellan olika sektorer vilket då gör att den konsoliderar, ett ryck uppåt förväntas hända snart ifall vi får positiva nyheter angående Coronan men rycket riskerar bli blygsammare för oss om kronan fortsätter stärkas.




OMXS_PI: både (all-share) och (total return) lämnade fördel köp vid månadstängningen vilket oftast betyder att nästa månad kan OMXS_30 som behöll sin fördel sälj haka på. Intressant se hur priset rusat över molnet men inget av de släpande medelvärdena har hunnit med upp eller korsat varandra i denna snabba uppgång vilket kan vara en varning den blir kortvarig.




Blackrock World Gold: Rekyl verkar vara på gång, för mig är det viktigt 340 - 360 håller som stöd men om det bryter vidare ned är det tillbaka till ritbordet. Om vi finner stöd vid 340/360 ökar jag förmodligen min position hoppas på att vi minst återtestar senaste topp, sätter det en lägre topp när/om vi bottnar denne nedgången är risken guldrallyt är över för närmaste tiden.




Blackrock World Energy: Den här ser riktigt trött ut och för mig är det inte intressant köpa in mig i denne fonden just nu.




Väntar väntar och väntar på ett läge gå in kraftigare än hittils fördriver tiden med mindre stockpicking, day-trading och någon enstaka sälj/köp med mina sämre placeringar för att utnyttja skatteavdraget mot vinster samt få ett bättre gav. Tror inte mycket på oljbolagen den närmaste tiden och min entusiasm över ädelmetaller/gruvor börjar dämpas något även om jag kan föreställa mig chansen till mer uppsida är inte över ännu.

Inför nästa vecka funderar jag på ifall jag skall öka fastighetsfonden med en liten summa, förbereder minskning av World Gold om stödet inte håller, spelar SPX500 med CFD:s till jag ser en klar trend och fiskar efter fyndaktier som egentligen inte finns då det som inte gått med upp nu troligen inte kommer ha bråttom stiga i pris på ett bra tag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar