lördag 31 december 2022

Monthly close 2022 - 12

 OMXS_PI: Totalt oväntat där inte kommit någon köpsignal i all-share och nu gav GI en säljsignal! det är sannerligen inte lättnavigerat i dagsläget. OMX har visat för mig överraskande styrka ihop med europa(dax) kan bara gissa det har att göra med att placeringar måste allokeras från portföljer överviktade US? Ser inget fundamentalt som helst som talar för en stark europeisk ekonomi i dagsläget men vad vet jag?




4:a US : Blev pannkaka av julrallyt blir där ens ett rally när januari startar? Vart gör större placerare/fonder mm av sina stålar? Russel och Nasdaq nämns som index hålla koll på de menas spegla riskviljan och har hittills gått sämst. Indexen håller sig generellt över molnet men Nasdaq och Russel har brutit under 0 i macd.



Sektorer : sällanköpsvaror enda sektorn i grafen som tappade mot November att övriga gick upp gör en bara förbryllad av att indexen sviktar



 Slänger in denne som kuriosa om jag i framtiden tittar tillbaka





Julstädat och klart. Det blev lite nystartsköp inom gruv/energi trots det inte var min ursprungsplan men har samtidigt är det bara en liten smakbit av Apache(enda EPbolaget jag har) och Rio Tinto(kopparspel ihop med BHP och Anglo American). Siktar just nu på utdelande aktier och EFT:r att ha för övervintring. Det har börjat skrivas om ränteplaceringar och tidigare utdömda 60/40 portföljen men är det något jag är riktigt usel på är det förståelsen för BONDS så jag hoppas mina utdelare i viss mån kan kompensera för detta. Har ingen aning vart börserna är på väg kan förstås tycka de borde gå ned men börserna har överraskat många gånger inte minst senaste året så det är väl bara försöka glida med samla utdelning och samtidigt speka upp/ned så gott jag kan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar