fredag 2 september 2022

Veckoläget 2022-09-03

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: ansträngt även om USDSEK fortfarande håller en under armarna men nu börjar det synas både i fonder och i enskilda aktier.

  



Dow Jones: storbolagen inte lika katastrofala som de mindre "ännu" ser inte dumt ut rent grafmässigt.




OMXS_PI: något överraskad hur indexet håller emot flera andra indikatorer hintar konsolidering runt nuvarande nivå innan... just det vaddå?




Blackrock World Gold: nypåstigna verkar ha tagit plats nu fortsätter resan nedåt.




Blackrock World Energy: känns som återtesten är avklarad för denne gången återstår att se hur mycket energiaktierna hakar på de övriga vid en bred nedgång.




Tog mindre position i securitas i veckan förväntar mig aktien kan falla mer men är nu i ett för mig prisvärt område på några års sikt så kommer öka till full post under börsnedgången. Kassan större än någonsin gillar verkligen inte ligga med cash som inflateras bort men vad skall man göra? Hoppas säsongsmönstret håller någelunda även i år siktar preliminärt på köpa lite i oktober och även testa specken köpa slutet oktober sälja x dagar senare men nu har williams kommit med nya dagar 19 i stället för 22 börsdagar så jag får väl bevaka och kanske smyga mig in med start börsdag 19 i år? Mycket nyfiken på september 23 och en eventuell reaktion runt det datumet hörde något om maia kalender eller vad det var vinstersolstånd sommarsolstånd ? Intrum ser ut vara på väg ned även den är nu i mitt prisområde men jag avvaktar då den ryckte upp i går när jag egentligen tänkte inleda en köpstart liknande jag gjort i securitas. Banker/försäkringsbolag verkar inte gå riktigt så strålande som många förväntat sig p.g.a inflationen kanske kommer den positiva reaktionen senare håller ett öga på hur det utvecklar sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar