fredag 5 augusti 2022

Veckoläget 2022-08-06

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: olyckskorparna kraxar allt högre men graferna säger något annat, ser fortsatt ut som ett hyggligt alternativ för oss med SEK.

  



Dow Jones: det måste forsa in utländskt kapital till amerikanska börserna ryktet går smart money och insiders smyger ut bakvägen kommer dumpa det förmodade raset i knät på oss retail investors?




OMXS_PI: marknaden tvekade mest denne veckan och sett över flera olika grafer kommer där motstridiga signaler så det får bli vänta se.




Blackrock World Gold: blev mest phaa denne veckan ser inte mycket hopp i gruvor just nu å andra sidan börjar priserna på en del objekt bli lockande. 




Blackrock World Energy: vi fortsätter konsolideringen inget händer förren vi tar ut en riktning.




Jag var lika obeslutsam som flertalet denne veckan fel aktier steg/sjönk. Ogillar verkligen ha för mycket cash på konto som inflateras bort men hittade inget denne veckan som kändes bättre lägga stålarna på. Sitter nöjd på energisidan med fokus på midstream utdelare men en del kommentarer att dessa bolagen kommer följa med ned vid ett ras har oroat mig så får fundera försöka minska något på positionen inom sektorn. Är redan överviktad streamer/royalty och gruvbolag ändå är köplusten svårt stå emot måste låta bli öka i sektorn. Att amerikanska maknaden lockar till sig kapital i orostider känns inte konstigt för oss utanför däremot tycker jag europeiska aktier är överskattade med tanke på utsikterna för europa just nu men vad vet jag politiker och ECB verkar ju stå över naturlagarna? Har några få europeiska favoriter möjligt jag ökar i någon av dem ifall priset når en nivå jag kan tåla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar