fredag 26 augusti 2022

Veckoläget 2022-08-27

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: det är nervigt där ute i denne grafen faller vi från en högre topp med allt det betyder för en trendföljare.

  



Dow Jones: har sett en del stora namn i veckan som verkar stock-picka så det är inte bara retail som letar med ljus och lykta. 




OMXS_PI: vi har inte haft något riktigt blodbad bland 1:e-klickarna får se om denne nedgången får dem packa ihop?




Blackrock World Gold: GDX i lokal valuta handlas RSI(9) < 30 möjligt vi snart kan få en rekyl som reaktion på den snabba nedgången men det kan även rasa rätt ned om aktier överlag väljer den vägen. Ränte höjning och stark dollar gynnar inte guld just nu. 




Blackrock World Energy: -alla goda ting är 3, olja+gas+eursek. I grafen ser det onekligen ut som vi gör ett försök mot senaste topp mina SMLD har rusat mot +50% i mitt fall och med strax > 9% direktavkastning på mitt gav snacka om lyckokast.





En guldjunior åkte i veckan snabba +40% blev för frestande låta bli och jag har ju ganska mycket annat inom gruvsektorn. Allt fler aktier börjar nu locka siktar dock preliminärt på försöka fiska runt traditionella botten runt oktober. Har minishorts i dax,sp500 och omx sedan tidigare kan bli spännade framöver möjligt jag köpstartar i några av de aktier jag tänkt som lite längre placering men skall försöka hålla emot invänta TA signal före. Har en del tråkiga ETF som visserligen både har utdelning och ligger något plus får se om jag bara väljer ligga kvar i dem invänta något rally uppåt längre fram. HDLV tänkt som defensivt alternativ till SP500 är en av de jag kan tänka mig öka i under hösten däremot MOAT som fungerar i stigande marknad är en av de jag vill bli av med. Väldigt sugen plocka av lite på SMLD å andra sidan är jag ganska positiv till energis framtid och ETF:n är midstreamorienterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar