fredag 14 januari 2022

Veckoläget 2022-01-15

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: Verkar ha varit stor sektorrotation det senaste men vi går ned från en högre topp och har så här långt en normal rekyl. Såg att Bitcoin stretade emot sin nedgång vilket kan betyda att riskviljan inte är helt borta från placerarna och att fallet snart dämpas/vänder i t ex SPX500.

  


  

Dow Jones: en del "experter" har skrivit om att de tycker DOW är lågt värderad jämfört med en del andra index det är möjligt de har rätt och att fler flytta in här? Värre är det med småbolagsindexen t ex Russel2000 där det inte finns mycket styrka just nu.




OMXS_PI: nedåt som för de flesta börserna det som överraskade mig i veckan var att all-share verkade svagare än omx30 vilket jag inte upplevt på länge. Killgissar det kan ha berott på att många småsparare valt ta hem lite vinst eller omallokera fonder från de mindre indexen.




Blackrock World Gold: närmast skrattretande svag om vi har en ekonomi på frammarsch som ekonomerna i fantasia hävdar gruvor har haft det ovanligt bra en längre tid nu vilket inte syns mycket i bolagens kurser.




Blackrock World Energy: full fart uppåt syns inga moln på energihimmeln och folk skriker i högan sky över el-/bensin-priserna. Eftersom jag gått ur fonden har jag inte kollat vilka nivåer på ovansidan man kan sikta mot.




blev lite CFD i veckan annars inte mycket action från min sida då fel aktier gick upp respektive ned och omkullkastade min planering. Vi har chockpriser på el/bensin, vi har pandemi och krigstrummorna mullrar allt högre, inte något jag direkt förknippar med blomstrande ekonomi? Fiskar vidare kommer sälja de vid vägs ände försöka ta in de jag tycker är billiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar