lördag 6 januari 2024

Veckoläget 2024-01-06

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: rekordinflöde fonder pengarna måste ta vägen någonstans

  


  

Dow Jones: en del snack att utlänningarna öst in på storbolagen US och nu börjar det viskas att bl a emergin market är på gång hå hå ja ja 



 

OMXS_PI: rekyler och konsolideringar ingår allt fler retail har blivit experter på räntor och valuta, nåja jag fortsätter skugga dem.




Blackrock World Gold: inget att hurra över i dessa graferna men samtidigt stiger min förhoppning att runt mars kan vara läget kliva på tuffast budet hittills kommer från Ingemar C:s spådom med datum 8 Mars det kunde dock bli både en topp eller  en botten då han mest räknar på reaktionsdagar.




Blackrock World Energy: många tror på energi även om spotpriset wobblar till ibland själv gör jag inga dramatiska förändringar tycker priset på de stora bolagen är något högt även om jag samtidigt tror där finns mer uppsida på sikt. Kul trend där allt fler köper upp eller går ihop med andra bolag i stället för att prospektera och starta upp själva.



Läget: 




En svag Q1 skulle smaka samtidigt vill många akterseglade in får se hur det avlöper. Misstänker jag sitter snett med en del av mina reits lyckligtvis inga jättepositioner men. Det sickar när jag förberett mig för det skall sacka frustrerande när de jag vill avyttra inte vill ta fart samtidigt som de jag kan tänka mig öka i åker iväg som raketer. Buden bland räntor och valutor är flera en del blir intressanta följa upp t ex påståendet att inflationsspikar sällan kommer ensamma. Hoppas fortfarande McClellan får rätt när det gäller oljepriset woodside har inte riktigt nått ned till min drömnivå men är ganska nära så... Flera känner nu av den försämrade ekonomin utom förstås politiker,ekonomer och andra skojare får se om något händer vart efter svångremmen dras åt hittills räcker det inte med rekord-konk, vräkta barnfamiljer och växande antal hemlösa utan de pladdrar på pumpar börs och bostäder allt vad tygen håller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar