tisdag 31 oktober 2023

Monthly close 2023 - 10

 OMXS_PI: "experterna" pumpar febrilt samtidigt som olyckskorparna kraxar domedagen allt högre mycket svagt bland småbolag högre räntor och inflation börjar kännas.




4:a US : fortsatt press på indexen en del tror att om det skall bli ett seriöst rally bör småbolagen vara med och dra men Russel är och nosar på bottenstödet i molnet så skall rallyt infrias får den allt vända i denne trakten. 




Sektorer : toppen i olja förväntades oktober +/- 1 månad är den inne nu? Oljan förväntas göra ordentlig nedgång tidigt 2024 för att bottna MAJ-Augusti 2024? Tech & Utilities ledande denne månaden. 




Kommer det bli ett undantagsår i år när det gäller höstrally? Har tagit pos efter Larrys stat på handelsdag 22 vilket var idag så får vi se om det blir en uppgång 2 dagar fram, 6 dagar fram är nästbästa alternativet. Tog en mindre pos wisdom tree grains en tracker av korgen soya, majs och vete de två senare har egentligen säsongsstart i december. Åker inte stoppen kan jag tänka mig öka pos något längre fram. Funderar använda mig av G2XJ om jag antingen ser en spik i spotpriserna som sedan ger en rekyl ned eller om jag får en mer normal köpsignal. Juniorerna förväntas kunna ge bättre vinst om ädelmetallmarknaden tar fart. Tittade lite på hur jag ligger i gruvsektor och såg jag var mer inriktad mot vanliga metaller än just ädelmetaller vilket inte gör mig något då jag även har lite spot guld/silver positioner samt en massa förhoppnings-små-gruvbolag som vid rally kan komma få uppköpsbud av de stora. Ser en del problem i mitt urval inom energi där jag vill behålla större delen av mina olika bolag blir inte lätt reducera den portföljen. Tog en startpos i finska Valmet ser rätt bra ut historiskt och beskrivningen av det kunde fungera som ett alternativ till att köpa skogsbolag(som jag upplever aningen dyra generellt) lät trevligt lite som jag är inne på Taiwan semis i stället för botanisera bland EV-bilar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar