fredag 28 juli 2023

Veckoläget 2023-07-29

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: enorm styrka förklaringen sägs vara att vi inte förstått hur mycket pengar som printats tidigare och att det därför finns rekordmycket stålar vid sidlinjen som vill in.

  


 

Dow Jones: en annan anledning till trycket på börsen sägs vara en kombination av att blankare börja känna squeeze och FOMO.




OMXS_PI: hoppfulla tecken i veckografen där RSI 40 höll och stochastic korsat upp vilket kan hinta ett utbrott upp kan finnas runt hörnet.




Blackrock World Gold: mycket snack om hur centralbanker skopar upp fysiskt guld men det verkar inte synas i pappersguldet ännu? Även om några enskilda aktier harklat sig i veckan såg jag ingen direkt rusning till fynda gruvaktier.




Blackrock World Energy: fortsätter sidled hörde i veckan att lönsamheten för oljebolagen inte räcker till större satsningar på nya fynd?




Hade bestämt mig släppa Mini L SP500 vid 4600(gjort) men nu börjar diverse snacka om 4700/4800 nåväl får väl ta nya tag om det behövs och jag har ju vanliga aktier som förhoppningsvis åker med vidare om deras riktkurser stämmer. Inledde köpstart i Astra och EQuinor blev sugen på öka APA men priset hade stigit så nöjer mig med befintlig pos. Köpte även en mindre speckpost i en batteritillverkare Enovix "experten" som stod för tipset hade en motivering som fungerade på mig får se om det blir något av bolaget i framtiden. Inte helt dumt med månadsspar så slipper man fundera vad man skall göra med just de stålarna. Webben är proppad med åsikter försöker lyssna på de jag hoppas är bättre håller dem i minnet men beslutar själv då där inte är någon större konsensus som tar ut riktningen åt en jag kan ju trots allt läsa i en graf själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar