fredag 7 juli 2023

Veckoläget 2023-07-08

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: rekordsvag krona hjälper till men även allokering från senaste vinsterna spiller över självaste Russel har flämtat till i veckan

  


 

Dow Jones: mest svenska kronans utveckling vi ser i graferna i lokal valuta har indexet gått sidledes sedan november bortsett från dippen i mars. 



OMXS_PI: Stochastic månad nära korsa ned hade gärna sett den varit över 80 innan SMACD > 0 är på positiva sidan, rangen är tydlig för mig gäller fiska enskilda aktier och balansera portföljerna tills vi väljer riktning faktiskt inte helt dumt med konsolidering.




Blackrock World Gold: i Euro pekar trendkanalerna nedåt men i SEK pekar de uppåt :) Hör mest hulkande från Guldbugsen men de har troligen rätt när det gäller framtida bristen på basmetaller,rare earth mm




Blackrock World Energy: oljepriset och även LNG visar livstecken vet inte om det kan åstadkomma något större rally i denne fonden då många verkar hållit kvar en del eftersom sektorn tjeenar stålar och därmed har "dippen" jag spanade efter blivit mindre/kortare så här långt iaf.




Är mellan hötappar blir allt svårare för mig ta beslut på längre vägvalet och pensionen runt hörnet gör det inte enklare rita framtidskarta. Allt större kassa som går upp i rök provade lite löst parkera en del i räntefonder och även räntekonton inget av dem kommer nära inflationen men räddas vad som räddas kan. CFD glädjeämnet för dagen har testat lite modeller som låg nära de jag redan använder med lyckat resultat så nu har min vapenarsenal utökats något. Börsluften känns tunn och det är trots allt semestertider men jättekraschen har uteblivit så här långt. Allt fler björnar har börjat sjunga oxdragarsången så kanske planar det ut snart och ger en liten dipp? Krediter/skulder sägs spränga alla vallar men alla ser ut shoppa hela vägen in i kaklet samtidigt som banksters stramar åt jag har nog inte fattat storleken på pengaprintandet vi gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar