fredag 21 juli 2023

Veckoläget 2023-07-22

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: trots allt högre ringande från alarmklockor stretar vi vidare med wall of worry nu säger en del vi redan haft recession? Andra menar det hittills bara varit en våg 1 i recession och att värre stundar? 

  


  

Dow Jones: trenden är tydlig bara att gilla läget åka med och inte fundera för mycket på olyckskorparnas kraxande tills vi byter riktning.



 

OMXS_PI: spåren från uppgången oktober 2022 syns i indikatorerna samtidigt ser jag svaghet även om vi än så länge är på positiva sidan range kan pågå länge får hålla ut.




Blackrock World Gold: kostnaderna för gruvbolagen sägs skena en test av tidigare bottnar kan ligga i korten 




Blackrock World Energy: avvakta eller håll är väl vad jag ser i grafen långsiktigt tror jag dock på olja/gas mm finns gott om båda ny teknik kommer se till det fortsätter vara den billigaste energin vi har och hur skall vi annars kunna gräva upp och tillverka "ren" energi ha ha ha sicket båg.





Funderar på ta in Aker ASA i mitt månadsspar ger intressant tillskott till övriga konglomerat/investmentbolag jag valt annars har jag inga ideer minst sagt sommarstiltje i pallet på mig. Boliden på väg ned under PS<1 nu är förstås frågan hur mycket kommer PS gå ned och var är botten? Har för mig Boliden brukar göra underhåll på hösten kan betyda minskad omsättning får ta kolla upp det. Stora kast på börserna nu stora uppgångar i vissa papper ena dagen för att samma papper rasar nästa dag. Energibolagen kan gott bli billigare om jag skall lockas öka från redan stor position i mina portföljer, funderar på ta blackrocks bredare gruvfond i stället för world gold som jag använder här. Byggrelaterat på väg ned och mer nedsida kan finnas ser lovande ut då jag är intresserad till vettiga priser.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar