fredag 24 februari 2023

Veckoläget 2022-02-25

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: klena svenska kronan gör grafen mindre dålig alla är förvånade över hur mycket pengar som det tydligen finns?

  


  

Dow Jones: tipset från Munger & Buffet är utbilda dig till hjärnkirurg och köp Coke aktier 




OMXS_PI: så här långt en ganska normal rekyl på en uppgång




Blackrock World Gold: kapitalet flyr sektorn till andra alternativ nu inväntar vi var vi landar.




Blackrock World Energy: intressant energibolagen håller ganska starkt nu talas det naturgas $0 och olja $10 




Pengarna bränner i fickan lurade mig själv till att köpa ännu lite medical facilities reit och ännu dummare köpte jag en nitlott i form av vete-future där jag dessutom ratade vinsten dagen efter för att i stället sitta med förlust nästa dag på närmare 40% grattis goddag yxskaft, nåja shit happens. Har svårt släppa tanken på en köpstart Intrum där jag fått "höra" deras kassaflöde täcker lätt utdelningen på >10%. Infrea gjorde succé i veckan men jag tror hela den sektorn kommer ned när försämrade ekonomin märks tydligare alla i min omgivning (utanför börsen) märker nu de ökande kostnaderna allt snabbare och vad jag kan bedöma är vi bara i början av den resan. Velar fram och tillbaka var jag skall parkera kassan det går få något över 3% på bundet 1 års konto och där finns TLT eller IS04 som europeiska varianten heter som ligger på 3%, båda är förstås bättre än 0% även om vi förmodligen har en inflation närmare 8%-10%. Får nog ta en funderar på min energi-utdelare och kanske ta av en del vinst i väntan på förmodad börskrasch senare i år? Nu börjar förtidspensionen hög tid börja fundera på hur jag skall månadsspara tjänstepensionen vet inte vad det är för belopp jag kommer få utbetalt men har egentligen inget behov av pengarna i dagsläget så tänkte spara dem till framtiden när jag helt pensionerats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar