fredag 13 januari 2023

Veckoläget 2022-01-14

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: ingen onormal nedgång för oss med ursvag krona lade till månadsgrafen denne gång för att tydliggöra konsolideringen vi varit i så här långt. 

  



Dow Jones: det sägs jänkarna börjar allokera om mot svagare börser t ex europa, asien och sydamerika men det märks inte mycket i dessa grafer.




OMXS_PI: hej vad det går är det en kombo av stundande utdelningar och utländsk allokering vi ser i grafen, nu bröt vi upp över senaste swingtoppen och de kortare MA20/50 tar nu upp jakten på priset!




Blackrock World Gold: gruvor och metaller allt mer populära svårt veta i dagens marknad hur länge det kan hålla i sig med krig, recession osv bara njuta av läget hoppas på stark FOMO




Blackrock World Energy: spotpriser på olja/gas piggnade till på förhoppningar att kina gör lyftet långsiktigt tror jag på energi men är kanske inte övertygad det är dags permanenta allt för höga nivåer redan nu?




Styrkan inte minst i europa och sverige känns överraskande stark men det betydligt trevligare med rally mot uppsidan sedan får jag se hur långt det räcker. Ännu bättre läge nu att städa och allokera om i mina portföljer tyvärr åker även aktier jag är intresserad av med upp har varit dumsnål i vissa fall men det är varken första eller sista gången. Är fortfarande inte helt övertygad blåsa faran över kramar mina utdelande ETF:r tills vidare och de kommer inte lagga värst mycket så här initialt om det skulle visa sig vi återvänt till bull marknad. Alla talar sig varma om emergin market valde bort en ren brasilien fond till förmån för EHDL med större spridning Brasilien 28%, Kina 27%, Indien 10%, chile,taiwan,sydafrika osv.. och något över 9% direktavkastning känns åtminstone i dagsläget som ok. Missade som sagt Europa får slicka såren med mina enskilda aktier där. Försökte sälja spot Guld men ingen lycka denne veckan får hoppas priset fortsätter upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar