fredag 10 december 2021

Veckoläget 2021-12-11

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: stark som en elefant jag ser inga moln på himmlen så här långt.

  


 

Dow Jones: börshumöret är på topp ingen vill missa tomterallyt




OMXS_PI: vi har en rekyl ned från en högre topp så tills vi får en lägre botten och sedan en lägre topp är trenden uppåt. Konstig ekonomi numera vi har inflation alla var rädda för, elpriser svåra att betala, nedstängningar p.g.a pandemi, svårt hitta jobbare osv allt detta är tydligen bullish!




Blackrock World Gold: denne sektorn är inte populär vilket känns konstigt med tanke på alla rubriker om satsningar på både det ena och det andra som oftast kräver gruvmateriel och de flesta gruvbolag får oftast mer än en produkt i sin verksamhet. Jag ser ingen snar vändning även om guld-/silver-bulls gör sitt yttersta få fart på ädelmetallerna.




Blackrock World Energy: hänger kvar runt 150 kanske börjar marknaden fatta att dessa gör stålar vid dagens priser? Hoppet ökar att vi kanske kan åka med resten av börsen upp i ett eventuellt tomterally!




Trevlig vecka för min del med lite minisar och cfd:s bestämde mig även för att inleda ett köp i 2 svenska aktier(Elanders och Humble) efter lyssnat på en analytiker som beskrev dem på intressant sätt. Elanders ett namn jag känner igen sysslade inte med vad jag fördomsfullt trott och därför valt bort aktien tidigare, Humble befinner sig i den intressanta sektorn med funktionell mat, sockerreduktion + hälsa/skönhet. Kommande vecka är planen köpa lite börspositiva ETF:r t ex GMVM + lite Mini L och se ifall traditionen med stigande börs 2:a ½ av december infrias igen! Sitter med en del vinster jag helst inte vill lösa ut förren nästa år så jag hoppas dagarna går fort och börsen står sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar