måndag 1 november 2021

Veckoläget 2021-10-30

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: köparna kom tillbaka med kraft i slutet på veckan och förstörde vad många av oss hoppades skulle bli en köpdipp :) Uppe nosar vid ATH även i sek ser hur bra ut som helst det blir allt svårare se en "ordnad" rekyl i närtid utan skall det ned någon längre bit börjar jag misstänka (killgissar) det blir något snabbt kanske liknande våren 2020?

  


 

Dow Jones: mest köpsignaler i USD vi med SEK får se ifall det bli mindre lyckat äga US än annat först måste vi bryta upp mot nya toppar.




OMXS_PI: tror europas problem med energi tynger vår annars starka stockholms börs som inte riktigt hänger med US börsen men luftpastejaktierna ser ut vakna till liv vilket kan ge det lilla extra som tar oss till toppbörs igen




Blackrock World Gold: öken vandringen fortsätter men hittils har inte goldbugs trots idogt arbete lyckats skrika igång guld/silver tvärt om verkade intresset för GDX tappa fart.




Blackrock World Energy: alla utom jag och andra oljelovers krigar för lägre energipriser men även med något lägre spotpriser regnar det bra med stålar över sektorn vilket jag hoppas kan hålla kurserna uppe. Klimatkramarna anar inte hur rätt de kan få i sin strävan få bort fossilbränslen undrar hur det kan komma låta när de inser oljebolagen inte har varit särskilt engagerade i att söka framtida olje/gas-fyndigheter och när/om de gör det kommer det ta en hel del tid före de kan producera.




Köpte OJ något för tidigt ser jag men ligger kvar ett tag då den säsongsmässigt peakar i början på december. Tog även en mindre post i Mini L Russel 2000 utan att ha någon signal för köpet men som jag ser det måste russel upp förr eller senare ifall vi skall ha en stark risk on. Lockande ta hem vinster från en del aktier men samtidigt ligger de bästa på ett vanligt konto där jag får skatta för vinsten och jag har redan tillräckligt med efterskatt från tidigare försäljningar att vänta och ogillar ta ut pengar från mitt konto för ändamålet ;) Hur med den där Avanza isken jag har snacka om skitresultat på kontot jag trodde skulle bli mitt bästa? Jag är nästan sugen slänga ut skiten starta om då det tar evigheter invänta lämpligt läge avyttra de få som når mina TP ett par surdegar åker hur som helst nästa vecka nu får det vara nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar