fredag 21 maj 2021

Veckoläget 2021-05-22

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: något motigare för index denne veckan allt mer hintar svaghet för tillfället men hur det kommer utveckla sig(liten knäböj, större ras, sidledes) får vi invänta nu är vi åtminstone varnade och kör man efter ichimoku är vi i dagsgrafen i molnet vilket många menar skall tolkas avvakta?

  


Dow Jones: ungefär samma läge som spx500 enda skillnaden jag tycker mig se är där ser ut kunna bli divergens i macd histogrammet dagsgrafen men ingen direkt övertygande för min del.



OMXS_PI: Svenska börsen ser starkare ut än US åtminstone har vi fortfarande i fördel bull enligt indikatorerna.



Blackrock World Gold: glädjande se stängningen över min stödzon och att indikatorerna pekar rätt men jag undrar ifall vi kommer utmana tidigare toppnivåer i just denne uppgången jag vill för egen del se lite mer övertygande styrka i uppgången vilket vi kanske får redan nästa vecka? Är optimistisk till sektorn men osäker på timingen gut säger vi behöver hämta mer kraft först?



Blackrock World Energy: det tog stopp strax under 130:- nu vill jag se vi inte tar ut botten vid 112:- för min positiva inställning skall vara intakt :)




Tog in min första pref någonsin via canabisrelaterade bolaget CBDMD Inc så får vi se hur det avlöper. Får vi en nedgång i energi värdig namnet har jag hittat en ETF (SMLD) med > 9% direktavkastning som jag funderar på ta in då jag inte har några planer öka i varken upstream/midstream eller downstream. Mediaflödet där det pågår en skriktävling mellan olyckskorparna och club pump FOMO är jobbigt just nu, försöker lyssna så lite som möjligt och navigera efter mina egna kartor. Ser ut som de som arbetar efter sell in maj go away gör rätt hur som helst är det en växande skara som på olika sätt nu dragit ned på aktiviteten och inväntar nya köpsignaler. Intressant hur olika en del större aktörer agerar en del handlar endast på longsignaler står helt utanför vid nedgång medan andra behåller sina positioner och hedgar dem i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar