fredag 7 maj 2021

Veckoläget 2021-05-08

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: 5 veckor utan något särskilt hänt USD/SEK har fungerat som chockkudde när det tjoppat runder. MACD histogrammet försvagades något mer i W får se ifall det likt i D korsar över. 

  


 

Dow Jones: Byter till US30 där jag ser vi stängde på ATH i lokal valuta men den uteblev när man lägger på valutkursen USD/SEK, det intressanta här är ifall Dow J tagit över ledartröjan för dagen det snackas en del om att aktörerna en tid varit mer defensiva än vi varit vana vid?



OMXS_PI: betydligt blygsammare rekyl ca 4% än vad jag hade hoppats på (6%-10%) såg bra ut ett tag med lägre topp som kom in men köparna är heta och svenska folket ser ut fylla på med nya sparare/investerare, vi (fyndköparna) är inte körda ännu så länge toppen från april står sig.



Blackrock World Gold: blev en bra vecka för gruvrelaterat och GDX avlutade veckan ännu positivare än vad vi ser i denne grafen. Bullish Engulfing i veckografen fick mig minnas hur dåligt resultat jag läste Engulfing representerade ungefär 50/50! Möjligt det har fungerat bättre tidigare har inte undersökt närmare men en av anledningarna skulle då kunna vara algos som säljer till retail på bullish engulfing och köper tillbax när retail säljer(killgissar).



Blackrock World Energy: Hängde med börsen ned i början i veckan för att likt börsen återhämta sig mot slutet, fortfarande i positivt område.



Ganska händelselös vecka som började bra men ebbade ut på mot slutet blev nog överraskad av styrkan i återhämtningen. Kontona gick bra överlag men hade gärna minskat min likvid som börjar kännas plågsam ju längre tiden går. Är överraskad av priset på aktierna som förväntas blomstra post covid med pump infrastruktur hade förväntat mig kunna ta mig in i några av dem men de värderas nu till priser långt över mina säljzoner FA? De jag sållt tidigare eller s.k täckt ursprungsinsatsen på har fortsatt uppåt vilket framkallar krokodiltårar även om jag egentligen är nöjd med mina vinster "mycket vill ha mer" :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar