fredag 14 maj 2021

Veckoläget 2021-05-15

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: såg ett tag ut som vi var på väg mot en rekyl värd namnet men köparna skyndade till i slutet på veckan gjorde framtiden oviss :) Placerares beteenden rimmar ofta så man kan genom att titta bakåt i graferna se hur de tidigare liknande scenarion spelades ut vilket kan underlätta och spara tid om/när något händer vi inte sett tidigare.

  


Dow Jones: tjoppade runt som det mesta andra den sidledes rörelsen är intakt. Syns tecken på divergens i dagsgrafen men tills vi ser nya högre/lägre toppar/bottnar är vi i en range vilket är ganska vanligt vid konsolidering.



OMXS_PI: även "världens bästa börs" har fått ta paus i uppgången. Fyndköparna skyndade till i slutet på veckan(FOMO rules) men vi är fortfarande i en rekylfas så jag fortsätter hoppas vid skall ned mer innan vi fortsätter uppåt.



Blackrock World Gold: sviktade när den skulle utmana apriltoppen men klamrar sig fast i stödzonen. Gruvorna har inte riktigt svarat på gulds spotpris vilket andas svaghet. En växande skara menar nu att Guldpriset och gruvorna bygger en högre botten för framtida uppgångar GDX mm är i positivt område men visar inte riktigt den styrka många förväntat sig så för dagen är jag vaga försiktigt optimistisk :) (fram med saltkaret) HS formationen har varit poppis det senaste så det går med god vilja se en IHS i dagsgrafen som infriats tycker man sig se en IHS i veckografen siktar den mot 420:- 



Blackrock World Energy: Upplever det pratas en del positivt om framtida oljpriser kanske lite väl mycket men jag fortsätter hoppas på säsongsmönstret och att toppen inte är inne ännu vi är trots allt i bullområdet fortfarande.




Mycket sicka när jag borde sackat och vice versa både i trejding och i allorkering shit happens. Aldrig hade jag förväntat mig Filo Mining skulle dra på detta viset då jag köpte den ihop med Josemaria Resources tvärt om förväntade jag mig Josemaria skulle dra och Filo Mining haka på där ser man hur okunnig man är (bra bot mot hybris när man har flax). Tackar Sprott för det oväntade lyftet i Exploits Discovery! Fortsätter köra efter att vi skall ha en ganska svag närtid där jag vid lämpliga nivåer köper det som intresserar mig och de bolag som är kvar på säljlistan är nu mycket nära min TP så ett litet ryck till hade varit välkommet. Testar en swing pos i USD/JPY även om jag är trött på Valuta efter ett antal förluster jag vet ju att plötsligt händer det och då fungerar valutaspek bättre än annat för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar