fredag 29 januari 2021

En repetition av antalet aktier över/under

 Som ett av hjälpmedlen försöka ligga rätt i marknaden kanske användandet av antalet aktier för olika perioder kan vara till stöd. Vilka nivåer eller tidsperspektiv man föredrar är upp till var o en jag bara redogör för hur jag fått det beskrivet en gång för länge sedan och kanske har de författarna ändrat sig sedan dess.


Jag föredrar arbeta efter veckograferna.


S&P 500 Stocks Above 20-Day 

Har inte använt denne särskilt ofta tidigare men fick nyväckt intresse efter en artikel där jag tyckte man kunde använda den till spana efter divergenser i stället för efter botten/toppar. Grafen visar alltså att allt färre aktier deltar i uppgången vilket kan tolkas som ett svaghetstecken och att någon reaktion nedåt eller konsolidering är på gång.



Vad man väljer använda t ex trendlinjer eller indikatorer för signal är upp till var och en bestämma själva dessutom kan man ju fortfarande använda olika nivåer för att leta köp/sälj om man tycker det fungerar för en.


S&P 500 Stocks Above 50-Day

Den här föredrar jag använda för att leta bottenformationer då jag upplever dess signaler något träffsäkrare än alternativen.



< 25 börjar jag leta bottenformation och >75 spanar jag efter eventuell urtoppning.


S&P 500 Stocks Above 200-Day

Jag har valt använda 50 markeringen för att enkelt tolka ifall vi har bull market eller bear market, kanske inte så värst vetenskapligt men tillräckligt enkelt i förhållande till funktion för att jag skall gilla det.



Just den sista 200-day verkar ha hög träff när den kommer ned på riktigt låga nivåer tycker inte den fungerar lika väl på höga nivåer.

Besök gärna källan till graferna det finns mycket annat lärorikt och intressant på den siten.

https://www.barchart.com/stocks/quotes/$S5FI/technical-chart?plot=LINE&volume=0&data=WO&density=X&pricesOn=1&asPctChange=0&logscale=0&sym=$S5FI&grid=1&height=500&studyheight=100&overlay1=$spx&axis1&axis2=false&axis3=false&isComparison=1,  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar