lördag 28 mars 2015

Freehold Royalties Ltd 2014

Fortfarande ett av de bättre bolagen inom sin nisch som nu kan komma bli köpvärt ju värre olje/energi drabbas av pågående nedgång speciellt i efterfrågan av deras produkter.  
Eftersom Freehold får intäkter från de som startar och bedriver verksamhet på "deras" mark kommer de självklart inte gå oskadda ur denna nedgången då alla skär ned och fryser ny-satsningar. Jag betraktar bolaget som ett spel på råvaror i synnerhet inom olja/gas och då de inte hittills inte avlönar någon för att driva företaget är det tillsvidare min favorit i segmentet.






Här är lite av värdena jag valt använda i min prognos



Bolaget kan i ett värsta läge falla betydligt lägre och kanske totalt beroende på utvecklingen i världen men då jag hoppas på någelunda förstånd av våra världsledare tror jag nästa dipp som kan infinna sig om vi slipper mer krigsaktivitet globen runt kan ge trevliga nivåer för ett köp.
Det förväntas mer nedskärningar i utgifterna från de stora bolagen och de mindre lär få svårare få lån och hitta finansiärer bedriva sin verksamhet med vilket kommer påverka Freeholds resultat allt mer negativt ju längre det pågår.  
Aktien kan gå betydligt lägre än vad som anges här i denna prognos, för egen del ökar mitt intresse ju mer aktien skulle börjas handlas runt senaste botten eller lägre..




Kritiken jag hittils sett mot Freehold är avsaknaden av tillväxt men ... vet inte det, jag tycker siffrorna hos morningstar talar ett annat språk när det gäller tillväxt?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar