onsdag 25 mars 2015

ShawCor Ltd. (SCL.TO) 2014

Hemsida http://www.shawcor.com/main/home.htm

Bolagets egen beskrivning
ShawCor Ltd. is a growth-oriented, global energy services company that operates through ten divisions which focus on technology-based products and services for the pipeline and pipe services market and the petrochemical and industrial market with manufacturing and service facilities located in over fifteen countries around the world.

ShawCor's workforce includes over 8,000 employees from around the world operating in more than 25 countries worldwide.


Shawcor har jag tidigare försökt köpa men kursen drog iväg innan jag hann agera nu ser det ut som nytt läge kan komma för den som är intresserad äga aktien under en längre tid.

Erhöll en gratis analys av bolaget 2014-04-15 av VectorVest där de värderade aktien till Cad $76 men vet inte om den bedömningen gäller fortfarande.

Jag kommer själv försöka ta mig in i aktien helst via mina PE/PS-tal men det kan även bli aktuellt kliva på via TA om utsikter för ekonomin förbättras.
Tyvärr har stora intressen hittat en som vanligt usel anledning (Yemen oroligheter) pumpa upp oljepriset vilket förmodligen drar med sig övriga bolag inom segmentet, borde förstått något var på gång när flera "kändisar" i branschen varit ute en tid talat förhållandevis höga oljepriser troligen för att lyfta sina bolags aktiekurser.
Trots detta "lyft" idag är det ett faktum att de stora bolagen fortfarande planerat dra ned på sina kostnader med mellan 10% - 30% i år.

Min prognos


För mig är aktien värd sin plats i min portfölj även med mina gissningar total debt/ ebitda på 1,27 upplever inte jag som farlig och föredrar man använda analytikernas siffror hos yahoo ser det ännu bättre ut. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar