lördag 13 april 2013

Sprott Resources Corp (SCP)

SCP har varit i min kryddhylla några år nu och som bolaget valt beskriva sig har verkligen fungerat på mig.

Hemsida http://www.sprottresource.com/


Det går förståss analysera detta bolaget om man först analyserar de ingående bolagen med då det är en kryddaktie och inte något jag är "All In" på väljer jag denne enklare beskrivning av bolaget och överlåter till andra djuploda.

Jag förstår inte riktigt(borde inte klaga) hur de kan ge omkring 10% direktavkastning och detta oroar mig då det påminner om en nitlott som hette Aberdeen International http://www.aberdeeninternational.ca/ som under pukor och trumpeter basunerade ut en duktig utdelning de numera har dragit tillbaka samtidigt som kursen har gått i backen.

Ni kan föståss gå till SCP:s hemsida klicka runt läsa men här droppar jag bolagen för att försöka beskriva vad jag gillar med aktien i stället för att försöka mig på en amatöranalys.


Guldtackor känns defensivt och tryggt

Olja, gas, uran och borrbolag täcker det mesta jag kan önska mig


 
 

Jordbruk samt gödningsmedel

 
 
 


Nästan för bra för att vara sant eller hur och det är just det som oroar mig något så i stället för att öka på min position lutar det nog åt att jag köper en sudd av moderbolaget och slipper därmed något av risken köpa de enskilda bolagen, åtminstone hoppas jag det är ett klokt alternativ för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar