lördag 9 mars 2024

Veckoläget 2024-03-09

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: kronan spökar något uppgången syns tydligare i lokal valuta.

  


 

Dow Jones: tecken på rekyl får se om MA40(blå) håller som stöd finns inte mycket säga vi fortsätter trenda upp. Hittar inte mycket varningar i min urskog av olika indikatorer jag ibland sneglar på så blir det något rejält ras blir det väl som en blixt från en klar himmel.




OMXS_PI: breda indexet PI har en bit till ATH OMXS30 är redan där




Blackrock World Gold: grönt fint ljus avsdlutade veckan men lite tidigt ropa hej när det gäller gruvorna även om de var något mer populära än vanligt




Blackrock World Energy: konsoliderat längre än 1 år kan ge en rejäl rörelse




Läget: vill nog se GDX tar ut $32 den dagen rallyt blir på riktig blir det en resa alla hinner hoppa på om de vill. Finns många bud vart oljepriset kommer ta vägen handlar lite om vilket tidsperspektiv som avses just nu dominerar dysterkvistarna men då jag mest har midstreamers kommer de fortsätta tjäna stålar även vid prisras hoppas jag.




Stiltje i mina portföljer har lite beslutsångest i vissa fall inom speciellt teknik som gett fina vinster får fundera över helgen hur jag skall göra. Mycket snack liten verkstad när det gäller infrastruktur, bobyggande och ny energi folk har även börjat bekymra sig över AI som de tror blir det nya dot.com där tror jag de har fel dvs dels är AI inget nytt och nu 30+ år senare börjar några fatta vad digitalt är så även om hajpen idag är hysterisk tror jag mer på en måttlig rekyl i jämförelsen med dot.com. Litium hysterin verka ha dämpats det var visst inte så svårt öka produktionen som många haussare skrek ut för att jaga på folk. Uran fortsatt intressant tror mycket på själva priset men lite mindre på alla urangruvor Cameco och Kazakatom är väl de som kan leverera i dagsläget många av de andra har en lång resa före de kan skörda, nöjer mig med ETF:rna URNU och U3O8 då jag även har viss exponering via BHP och Anglo A.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar