fredag 11 november 2022

Veckoläget 2022-11-12

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: många överraskade inklusive mig själv om jag agerat efter allt trumpetande, på ett par dagar har opinionen börjat svänga över mot faran över.

  


 

Dow Jones: just nu fungerar USDSEK sänke men helt ok utveckling detta året och fortsatt i positivt område




OMXS_PI: kraftig uppgång denne veckan tyvärr stiger det från lägre botten men indexet utmanar motståndet med kraft. Det svaga RSI i veckografen förbryllar samtidigt har ju 40 nivån hållt för ett par tester så.. RSI noteringen i dagsgrafen brukar betyda minst ett försök till återtest om/när vi får en rekyl, det här rallyt trodde jag inte på för ett par dagar sedan!




Blackrock World Gold: Utbrott både i enskilda gruvor och metallpriser känns mest som sektorn åkte med i allmänna börsyran men man kan ju alltid hoppas




Blackrock World Energy: svider i tårkanalen att jag lämnade denne i tidigaste laget (ppm) men är överviktad energi övriga konton även om det är mest utdelande midstreamers




Djäkla börsyra hittade av en slump ett mindre svenskt bolag Infrea och lade en köpstart som inte gick igenom då jag lade den för sent nu riskerar jag bli utan då jag som vanligt inte är beredd betala vad som helst för aktien. Fick signal på G2X och köpstartade men är inte helt övertygad vi står inför en gruvboom så det blir en ganska avvaktande speck. Även köpstart i MP Materials ett rare earth bolag med bl a neodymium som sägs vara det bästa för tillverkning av magneter till elmotorer? Kul med lite uppgång och de olika indikatorerna börjar se allt mer positiva ut känns nästan som det kan hålla ett tag sedan får vi se när/om vi tar ut senaste botten ifall färden ned fortsätter. Upptäkte att det kursmässigt fanns en Xtracker för energi som överträffade min favorit SMLD med råge så nu får jag ta botanisera lite bland utbudet Xtrackers se ifall jag kanske borde byta ut en del av mina ETF:r. (för framtiden om jag tar en nostalgi tripp) Jag köpte SMLD som ett defensivt spel på energi med > 9% direktavkastning(netto) så ångrar inget för det men det kan ju vara klokt se över utbudet om vi nu går mot en positivare börs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar