onsdag 30 november 2022

Monthly close 2022 - 11

 OMXS_PI: nära omslag till köp(GI som ligger något före och OMX30 ger köpsignal!) tongångarna allt positivare bland retail trots att en del bolag dragit in utdelningen folk kan kanske inte komma på något alternativ till börsen? En del stora placerare/institutioner har börjat ta position, för de utländska tror jag det handlar om sprida riskerna och vara mindre överviktad USA?




4:a US : Powel räddade stängningen vi är fortfarande i positivt område och så här långt ser det ut som starka säsongen November-April/Maj kommer infrias även denna vinter men vi är i upp och nedvända världen.




Sektorer : Energi enda sektorn som tappade denne månadsstängning är dock fortfarande bäst i klassen




Trimmar och allokerar åtminstone till nästa rekyl jag har ju ändrat en del planer vilket gör jag även behöver städa ut lite innehav. Gjort köpstart i ett byggservicebolag Infrea är dock lite osäker på framtida tillväxt då jag upplever bolaget som kanske aningen litet men det finns ju uppköp mm och 13% på två dagar är ju glädjande. Sitter mest väntar med mitt oljerelaterat tror rätt starkt på framtiden men vill gärna ha lite mindre vikt av sektorn i portföljerna, liknande läge i gruvor här har jag dock längre resa innan jag kan börja tunna ut positionen. Försökt satsa lite på framtid med IQQH en ETF som sades ge viss exponering mot modern teknik inom Clean Energy, tog även en köpstart i MP Materials (rare earth) efter läst/lyssnat lite om magnetmaterielet som används för lyckade elmotorer får se ifall jag valt rätt kan tänka mig öka i båda fallen om jag är rätt på det. Ser mest fram mot årsslutet hoppas kurserna står sig då jag har en del innehav på vanligt konto jag behöver flytta/sälja men vill slippa få tung efterskatt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar