fredag 25 juni 2021

Veckoläget 2021-06-26

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: Styrkebesked från index då många av oss förväntade oss en rekyl. Mitt i alla domedagsprofetier sipprade det fram att köptrycket verkar öka i s.k dark pools samt att VIX open interest var fallande vilket oftast inte inträffar vid en topp.

  



Dow Jones: laggade lite i början av veckan men kom starkt sista börsdagen kommer någon förvaltare våga ta semester i år kan man undra :)



OMXS_PI: ser ut som intresset börjar avta för stockholmsbörsen vilket kan bero på vinsthemtagningar och/eller allokeringar till alternativa placeringar/börser samt sommarstiltje.(Den positiva trenden består såhär långt.)




Blackrock World Gold: aj aj aj det ser inte bra ut för guld-/mining-sektorn just nu pressen syns även på andra relaterade index och enskilda bolag. Det kan iofs vara ett läge börja leta objekt/nivåer skala sig in i sektorn för den som tror den har en framtid.




Blackrock World Energy: en del TA teknister lämnade i veckan riktkurser på oljan ca 10% upp vilket kan räcka för att åtminstone temporärt hålla fonden över 130 och kanske ta sikte mot 140. De flesta relaterade index kämpar vid motstånd precis som vi ser i fonden här men om det stämmer vi går mot ljusare tiden i samhället borde vi kunna kliva upp något mer. Säsongsmässigt brukar olja toppa nu på sommare så försämras läget kanske sista rycket jag tänkt sälja vid uteblir och tvingar mig hyvla lite(eller gå ur) på min fondposition.




CVX som står på säljlistan vill inte riktigt nå min TP. Tog en mindre post i en utdelande (ca 9%) MLP-ETF  sannolikt i tidigaste laget men är inställd öka om vi når lägre nivåer under året. En speckposition i en silverletare och en mindre köpstart i vete hann jag med i veckan. Det känns väldigt toppish med alla undergångsartiklar men samtidigt tändes hoppets låga av att darkpools hade handlat samt att hedgefonder minskat i vix, får hoppas "vi" retail kan med fomo hålla börsen under armarna tills de stora djuren tagit över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar