fredag 4 juni 2021

Veckoläget 2021-06-05

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: den förväntade rekylen ned har uteblivit så här långt men vi har en crossover(MACD) i veckografen som hintar nedgång samtidigt som MACD snirklar runt 0-punkten i dagsgrafen  så kanske är det något på gång nu?  Frågan kan då bli blir det en nedgång med återtest av topp liknande den i slutet 2018 eller får vi en utveckling liknande senare halvåret 2019? 

  


 

Dow Jones: vi ser liknande utveckling här för oss som handlar index/fonder med svenska kronor



OMXS_PI: är väl nätt och jämnt det går kalla stäningen på ATH för ett "flaggbrott" men det ser onekligen positivt ut för svenska börsen just nu, samtidigt råder börsfeber i sverige där ingen skall behöva jobba utan leva gott på börsen.



Blackrock World Gold: denne rekylen är av stort intresse dels för vi kommit upp över mitt stöd och dels för den sammanfaller med säsongsmönster för guldpriset. Tar vi inte ut botten runt 310:- är chansen god vi fortsätter rakt upp och kanske förbi toppen vid 460:- time will tell.



Blackrock World Energy: lyckades överraskande nog stänga över marstoppen (tack opec), säsongsmässigt toppar WTIC under sommarmånaderna men inte mycket enligt den kartan har stämt detta åren så här långt. Det är inte populärt med höga oljepriser i finanssektorn tolkar jag då de ständigt försöker prata ned priset, denna typ av massiva kampanjer brukar lyckas frågan är hur länge behöver de plantera fröet hos placerarna innan det infrias.



Tittar på många aktier hittar inget jag kan köpa med FA som grund får stå ut trejda via TA de gånger jag ser ett läge. Några ETF som fångat mitt intresse men behöver en rekyl för att jag skall köpa är SMLD som har utdelande midstreambolag som inriktning och HDLV som är utdelande SP500, de har jag fått för mig kan vara lämpliga i en ena isk ;) Korttidstrejdningen går skit stoppas ut stup i ett kanske borde man släppa den helt för tillfället njuta sommarvädret i stället? Får fundera på saken då inga av mina trix verkar göra någon större succe så waste of time and money. Kommer försöka vikta om min PPM under sommaren planen just nu är lägga till asien till usa,europa,sverige AP7 kommer fungera som mitt ankare 50% de övriga får dela på vad där blir kvar. I stället för att köpa Alibaba väljer jag ta in en Teknikfond som komplement till Avanza Global i min ena isk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar