fredag 3 januari 2020

Veckoläget 2020-01-04

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.

Spx500: för få dagar och för få placerare för att det skulle hänt något speciellt noterar att inte ens jag är helt opåverkad av olyckskorparnas kraxande men håller mig till körplanen tills jag avläser någon förändring.




Dow Jones: man skall ha tålamod som en prickskytt tipsar experterna en om men hur långt tålamod har de? Ett högre befäl i Iran lönnmördades av USA men det utlöste ingen större börskrasch i går trots alla braskande rubriker/kommentarer, kanske har "girigheten" nu förblindat placerarna helt?




OMXS_PI: få dagar i denne vecka men få aktörer. Inte särskilt mycket nytt har hänt sedan sist börsmässigt mer än att jag är fortsatt inställd på någon form av konsolidering/rekyl utan se några tecken på den ännu.




Blackrock World Gold: alla tecken på rekylen C och FIB 50% har infriats och i veckografen ser MACD ut vara på väg korsa upp som en extra bekräftelse. Kanske är den gissade 5:e vågen på gång med minst återtest av tidigare topp vill minnas det teoretiskt handlade om 60:- från där det bottnade.




BGF World Energy: i veckografen ser jag vi måste bryta upp och etablera oss över 155:- för att ha chans till ett rally i denne fonden. Har en mindre startpos i denne men vill se mycket tydliga tecken på rally före jag ökar då jag är ganska energiorienterad via enskilda aktier.




Två läger som skriker sig hesa "kraschen kommer nu" samt "vi går mot nya rekordnivåer", nästan ingen fear alls och greedindikatorn har närmast toppat skalan så folk verkar fortsätta ösa in sina stålar på börserna.  Fortsätter träna mitt prickskyttetålamod under tiden jag petar lite här och där i mina portföljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar