fredag 28 juni 2019

Monthly close 2019 - 06

Varannan damernas i OMXS30 som stängde fördel bull denna månaden och därmed bekräftades ännu en gång att släpande medelvärden inte tillför något så länge priset inte trendar men det går förstås trejda i kortare tidsperspektiv. 

Den som köpte indexet på toppen 2015 väntar fortfarande på att få tillbaka insatsen och då är inte inflationen inräknad.




OMXS_PI (all-share) visar något bättre det allmänna börshumöret i stockholm så jag kommer använda den oftare för att redovisa månadsstängningar. Även detta Indexet har bjudit på varannan damernas det senaste men samtidigt fortsatt stiga med nya ATH.




Saknar tidigare Total Return Index som blivit utbytt mot OMXS_GI och därmed har jag valt detta "gross-index" som mitt jämförelse index när jag väljer placeringar i t ex fonder eller trackers.




Då det inte blivit någon förändring i de amerikanska börsindexen jag följer valde jag jämföra 4:a svenska index samt se hur de i snitt avkastat under perioden 16 år (hade inte mer data). 




Det framgår ganska tydligt att återinvestera utdelningarna ger ett rejält lyft av portföljen över tid.

1) OMXS_GI dvs all-share inklusive reinvesterade utdelningar har snittat 10.76% per år och returnerat ok 513% 
2) OMXS30_GI är large cap med återinvesterade utdelningar snittade 8.95% per år och 394% totalt.
3) All-share något bättre 6.07% per år totalt 257%
4) Storbolags index OMXS30 ynka 3.88% per år totalt 184%


Tar även med: Blackrock World Gold i svenska kronor som lyckades månadsstänga över molnet ihop med Tenkan > Kijun och Chikou span över priset 26 perioder tillbaka vilket brukar anses vara en köpsignal eller åtminstone signalerar vi stängt i en positiv trend. 

Jag hoppas signalen blir något mer långlivad än 2016 då jag har en del exponering mot gruvor och ädelmetaller.



Ganska oroliga tider just nu men samtliga mina index signalerar fördel bull så jag fortsätter försiktigt öka på så länge ingen katastrof inträffar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar