fredag 22 september 2023

Veckoläget 2023-09-23

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: återstår se hur långt denne nedgång tar oss rekylen är inte oväntad och från säsongsbotten i oktober förväntas ett rally året ut då hedgefonder och större förvaltare behöver visa "fina" siffror inför slutet (många sägs missat stor del av årets uppgång)?

  


  

Dow Jones: de stora namnen sägs vara en säker hamn även om tech rekylerar nu förväntas de visa styrka längre fram



 

OMXS_PI: pris och de olika medelvärdena blir allt mer sammanpressat vilket ofta betyder stor rörelse när det väl bryter ut vilket håll återstår att se vi är många som hoppas på falskt utbrott ned och sedan ett rejält rally norrut?




Blackrock World Gold: ser ingen ljusning i gruvor trots intensivt pumpande oktober brukar vara bra månad kliva in får helt enkelt se vad som händer efterfrågan på metaller verkar vara fallande.



Blackrock World Energy: fortsätter vara förvånad över hur svagt ergibolagen reagerat på senare tidens spotpriser men hur som helst tjänar bolagen bra stålar 




Väntar och hoppas på säsongsmönstret med botten i oktober och efterföljande rally som jag tänker använda till städa portföljen. Det mesta inom byggrelaterat är nu nere på köpbara nivåer men jag tror flera av bolagen kommer få problem vart efter ekonomin pressas har tagit några småbitar här och där vågar inte ta stora positioner förren bilden blir tydligare. Olja förväntas sätta in en topp runt oktober för att sedan falla i början på nästa år har egentligen endast APA på säljsidan men aktierackaren har vänt ned tidigt så kanske fastnar jag med den trots oljerallyt. Equinor, Aker BP, Woodside och YPF är de få uppstreamers jag tänkt behålla och eventuellt öka i vid läge då jag tror långsiktigt på fossila bränslen i övrigt ligger jag midstream/downstream. Tech förväntas fortsätta gå bra när rekylen är över och det rekas man håller sig till de stora namnen med starka kassor för enkelhetens skull. Köper inte mer hälsoaktier just nu. Fundera fiska tillbaka Albermerle fattas dock en $5-$10 dollar lägre pris vid nuvarande usdsek för att passa mig. Blir nog mest indexspel för min del resten av året ihop med städning av befintliga aktieinnehav, lägger en del på ränte-konto/fonder då jag inte ser något väldigt aptitretande i skrivandets stund. Uran ETF:rna har gått bra kan bli ett tokrally rakt upp men man skulle vara beredd med stoppen då det förväntas vara ett hajprally?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar