fredag 19 maj 2023

Veckoläget 2023-05-20

 Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: allt svagare krona ger en skev bild av läget samtidigt har jag brist på bättre alternativ än compounding.

  


  

Dow Jones: intresset har legat mot teknik och nasdaq senare tiden men folk söker samtidigt trygghet i dojan aktier. Även de mest optimistiska som hävdat vi fortfarande är i en långsiktigt stigande trend börjar nu bli tystare.




OMXS_PI: inte hänt mycket de senaste 6 veckorna en del fiskar andra säljer av jag gör mest ingenting än ser min kassa växa medan jag försöker bevaka en del positioner för att försöka slippa haveri. 




Blackrock World Gold: svansarna hintar säljarna börjar växa sig starka både GDX och enskilda gruvbolag ser bleka ut för dagen men goldbugsen skriker högre än någonsin.




Blackrock World Energy: PPO hintar köp inte så länge den faller nu dessutom under 0 i veckgrafen bekämpar min köpklåda sitter nöjd tillsvidare med mina utdelare.




Svällande kassa gjorde jag tog mindre startposition i EFT:r inom crypto och uran skalade dock av lite till från Uponor som blåste över min säljzon(FA) efter spekulation om bud på företaget. Det står och väger just nu har ett antal aktier nere på köpnivåer men håller emot vill se en botten före jag kliver på de enda jag kommer köpa i är de jag "månadssparar" i. Nasdaq bullindex nådde inte riktigt så högt som jag hoppats för att få se en bra topp-signal och det mesta andra ligger rullar runt mitten större delen av tiden så mycket titta men lite action vilket iofs gett mig tid peta med intradagstrejd i stället. Nu pumpar de krig överallt hetsar med sina propagandister från morgon till kväll understödda av mainstream media och nu även de politiska ungdomsförbunden i sverige. Hjärntvätten är total den spillra hjärna man hoppades fanns har tydligen försvunnit permanent nu och allt är för USA:s makt/ekonomi enda vinnaren på detta är vad jag kan se USA som spelar spelet mästerligt största torskarna är europa och sverige vi har verkligen försatt oss i en förlust förlust position.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar