onsdag 1 mars 2023

Monthly close 2023 - 2

 OMXS_PI: Än så länge ser det bra ut och nu viskas det om att inflationen kan vara på väg ned samtidigt sägs att flera CB är inne på sänka räntorna snabbt och lågt?




4:a US : 3:e president året brukar gå starkt och det är sällan det har inträffat att US-börsen har fler än 1 negativt år i följd så ljusa tongångar mot domedagsprofeterna som nu menar det blir ett snabbt och långt fall nedåt ju längre börsen stretar emot?




Sektorer : sektorerna vände ned vilket jag tycker är ganska konstigt då börsen visat förvånansvärd motståndskraft?





US börserna känns förvånansvärt pigga och det jag läser från Canada får en nästan tro nedgången är över andra sidan atlanten? Europa jag fattar inte ett dugg, allt fler företag dämpar sina framtidsutsikter och framtida resultat börsen jublar och lyfter kurserna? Börjar dock låta lite pessimistiskt på de olika svenska forum jag följer men deppen syns inte ännu på börsen. Fortsätter fiska mest bolag med bra utdelning och vad jag kan tycka bra överlevnadschans. Har kassa sitter planerar sätta in pengar på skatteverket där man kan få skattefri ränta på insatt belopp motsvarande idag 2,4%-2,7% har jag sett nämnas. Jag kommer få efterskatt både i år och troligen nästa år så ha sparslantar på skattekontoret till bättre ränta än bankkontot känns som ett ok deal i dagsläget. Funderar så det knakar på om jag skall öppna ett vanligt konto till jag kan ju behålla utdelarna på iskarna och bolagen med låg eller ingen utdelning på vanlig depå för att ha möjlighet att växla vinster/förluster som kan uppstå speciellt om vi går in i en tråkmarknad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar