fredag 11 mars 2022

Veckoläget 2022-03-12

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: fortsätter sidledes men det förväntas från "cyklister" en uppgång inom kort som kan vara månad-kvartal om nu inte kriget eskalerar.

  


 

Dow Jones: laddar för rörelse upp eller ned, blir det upp tror jag inte detta är årets sista botten/konsolidering(om inte svaga kronan räddar oss).




OMXS_PI: stora likheter med nedgången mars 2020 i grafen om än inte lika snabb eller djup som 2020 och blir fortsättningen liknande är botten inne åtminstone temporärt om man skall köra efter 2020, hur högt en rekyl kan gå eller om den fortsätter mot nya ATH får framtiden utvisa.




Blackrock World Gold: nu ser det bättre ut även om svansen i veckostängningen oroar vet inte riktigt varför jag upplever gruvor har det segt kan det ha något att göra med ökande kostnader för gruvorna att göra?




Blackrock World Energy: kan vara dags för en rekyl/konsolidering i energi som kan bli köpvärd då jag inte tror vi ser billig energi på ett bra tag.




Xtra: tycker RASI ser intressant ut och min tolkning just nu är rekyl upp kanske månad/kvartal sedan ned och minst testar tidigare eller lägre botten. Rejält lågt värde behövs i RASI för en meningsfull botten gissar närmare -1000 kan vara området? Lägger länken till källan här ifall jag tappar bort eller glömmer den  https://www.mcoscillator.com/learning_center/weekly_chart/another_oversold_10_trend_of_daily_a-d/




Missade en del svenska aktier denne veckan får prova fånga dem en annan gång. Gjorde en spekulativ köpstart i Albermarle (ALB) då jag gillade beskrivningen av det som bra bolag när det gäller Litium. Förväntar mig(säsongsmönster + egna grafer) det som gått upp kommer hämta ny kraft och att vi kan se en rekyl i börsindexen men hur hög eller långvarig är svårare sia, skulle kriget plötsligt ta slut kan vi får se glädjeyra och nya börsrekord tills folk börjar förstå vilket dråpslag mot våra ekonomier dessa sanktioner är. Inga direkta planer just nu då de svenska aktierna jag var sugen på stack ifrån mig, funderar en del på ETF för EV-sektorn via tickern (DR7E) och spek i minilong olika börsindex får kolla siffrorna först innan jag drar upp några planer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar