lördag 1 december 2018

Lundin Mining fortfarande ett bra alternativ på svenska börsen


https://www.lundinmining.com/


Rätt kul göra en återblick se hur mina antaganden och prognoser blev i verkligheten efter jag postat här 2014.

Även om årets bokslut inte är klart ser det ut som jag missat rejält i underkant när det gäller försäljning och vinst men samtidigt gör jag alltid löpande uppdateringar i aktier jag är intresserad av och en del har ändrats sedan 2014 när det gäller LUMI.
Mest nöjd är jag med att jag låg lågt i min prognos då jag gör dem för att köpa billigt och till liten risk och med den löpande uppdateringen upplever jag att jag legat ganska rätt med tanke på att det för mig handlar om köpa en prisvärd aktie med så liten risk som möjligt.

Jag noterar jag trots prognosmissen träffar både köpzon och säljzon under perioden 2014 - 2018 och faktiskt lyckas jag få in 50% maginal på mitt "instrict value" även om jag inser det var med en portion tur.

Nya prognosen med den senaste data jag använt.





Tar med samma modeller för värderingen som förra gången så får vi se hur det ser ut om 5 år :)  50% från instrinct value ligger ungefär på 36:80.




Notera att Stochastic är nere vänder under 20 i månadsgrafen liknande 2016 men i slutänden handlar det om världsekonomin och efterfrågan på metaller.


Ledningen har beslutat använda en del av kassan för att återköpa egna aktier och jag fortsätter gilla bolaget som jag nyligen gjort en mindre köpstart i vilken kommer utökas när det känns lämpligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar