lördag 26 mars 2016

Dorchester Minerals L.P. (DMLP)

Ett spel på energi som lockar mig mest p.g.a de är skuldfria vilket ökar chansen de kan övervintra nedturen vi befinner oss i samtidigt som vi får utdelning som visserligen kan sänkas ytterligare om nedturen blir långvarig.

Hemsida http://www.dmlp.net/

DMLP handlas idag på nivåer vi inte sett sedan 1999 vilket inte betyder aktien inte kan falla lägre.


Mitt prognosverktyg Hitta Kursvinnare returnerar ett dystert resultat som påminner att energipriserna är fortfarande pressade och därmed intäkterna för DMLP.



Mcdep http://www.mcdep.com/dmlp160229.pdf värderar aktien till möjliga $24



Bestämde mig även leka lite med mer optimistiska scenarion med underlag från Morningstar
http://financials.morningstar.com/ratios/r.html?t=DMLP&region=USA&culture=en_US



Jag använder revenue 30 till 70 miljoner som räknats om till per aktie för att se vad olika intäkter kan innebära vinst/utdelning vid mer normala förhållanden baserat på hur bolaget presterat tidigare. Min bedömning med underlaget från morningstar blir bolaget ser ut klara en framtida vinstmarginal på 50% - 60% och 130% av EPS som direktavkastning.
Gut feeling tycker utfallet jag får från en revenue på $50 - $60 miljoner inte är helt osannolikt så vi talar om EPS mellan $0.8 - $1.16 och en utdelning $1 - $1.5



Stoppar jag in mina mer optimistiska fantasy siffror i Hitta Kursvinnare får vi ett resultat som närmar sig Mcdeps värdering $24 och även min egen tro på ett framtida pris i trakten $18 - $20 vilket är nivåer vi sett tidigare i månadsgrafen.


Äger inga DMLP själv utan befinner mig på funderingsstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar