söndag 13 december 2015

Handla med EMA100 och Stochastic 13,3,3

Ni kan själv prova om ni föredrar EMA100 eller SMA100 även tidsperioden på Slow Stochastics går utmärkt ställa in efter de perioder ni föredrar.

I mitt exempel har jag valt använda EMA100 och Slow Stochastic 13,3,3 på spotpriset för koppar.

Tog tyvärr inte med någon bild på månadsgraf där jag brukar börja för att överblicka utvecklingen och trenden på underliggande produkt men det framgår tydligt i veckografen vilket håll vi rör oss på och dessutom var där tydliga exempel som beskrivning av hur modellen fungerar.


Som i alla exempel försöker man använda de tydligaste när man skall visa men enkelt uttryckt är man i en nedtrend intresserad sälja rekyler mot EMA100 när stochastic vänder ned efter varit över 80% och i upptrend är det då när stochastic vänder upp efter varit under 20%.

Det ser liknande ut i dagsgrafen


Ju kortare tidsperiod man väljer handla efter desto viktigare är det veta BIG Picture även om det går utmärkt handla mot trenden inte minst på intradag. Även om man förr eller senare kommer ligga fel får man fler rätt än fel om man handlar med trenden.

I verkligheten sitter jag väntar på ny möjlighet gå kort då jag några dagar tidigare stängde min short från 222 vid 201 men noterar det kunde varit från betydligt bättre 235 till ca 201 ifall jag använt denna modell, jag valde dock i detta fallet ta position på brott av tidigare stöd då vi hade en lägre topp innan vilken man kan se i grafen vid sista gröna pilen ned.

Tycker mig se en möjlighet kopparn kan fortsätta ned mot 160 i första läget sedan återstår se ifall jag får rätt eller om vi nu ser vändningen uppåt mot högre priser?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar