fredag 22 augusti 2014

Lundin Mining ett bra alternativ på svenska börsen

Efter att läst en möjlighet till dipp kan komma de närmaste månaderna tog jag en titt på Lundin mining då aktien ser ut ha bra potential till rätt entrepris jämfört med flera andra gruvbolag noterade på svenska börsen.



Hemsidan http://www.lundinmining.com/s/Home.asp

Om där nu förväntas en kursnedgång i basmetaller de kommande månaderna ser jag chansen aktien åtminstone kommer ned i denna prognosens köp-zon även om segmentet i övrigt är populärt och enligt mig skyhögt värderat, skulle läget förändras förändras klart min prognos samtidigt.


Det är svårt för mig idag att se efterfrågan på basmetall skulle explodera till historiska nivåer så när jag tolkar mina möjligheter i aktien siktar jag på den lägre delen i sälj-zonen.

Det står alla fritt ha åsikter om enklare formler men min erfarenhet är att de generellt inte alls missar stort jämfört med större och mer genomarbetade analyser, jag använder gärna dem som lite guide även om jag inte anser deras resultat är som huggna i hälleberget.

V är alltså det beräknade instrinct value, margin skall helst vara 50% vilket ser ut bli svårt.



Slänger in en graf som beskriver läget och chansen



Aktien är välkommen i min långa portfölj till rätt pris men tills dess är vanlig TA spekulation enda alternativet för min del.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar