lördag 22 mars 2014

Gibson Energy har lovande utsikter

Gibson Energy  Hemsida http://www.gibsons.com/



Gibsons företagsprofil



Beskrivning av Gibsons olika företagsdelar



Börjar med en brasklapp där jag poängterar jag för beräkningen av framtida resultat använt den lägre regionen av vad de företag som anges vara medtävlare till Gibson har i sina nyckeltal.

Det innebär att jag här i vinstprognosen skruvat upp vinstmarginalen till 5% vilket jag verkligen hoppas Gibsons kan uppnå, samtidigt har jag skruvat ned försäljningstillväxten från 20% till 10% för att inte använda allt för optimistiska antaganden även om jag just i dag inte kan se efterfrågan på Gibsons service avta.



Aktien betalas ganska högt men i samma område som medtävlarna



Infrias prognosen säger programmet vi i lägre alternativet kan förvänta oss ca 30% tillväxt per år och jag tycker aktien är värd en chanspeng med tanke på att prissättningen inte är extremt högre än medtävlarnas typ Enbridge, Pembina, Inter Pipeline etc..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar