lördag 4 maj 2013

Jag tittade på Seadrill

Jag upplever räntor och en större avstanning inom industrin som största hoten i dagsläget då jag menar seadrill med sin moderna utrustning står väl rustat mot konkurrenterna men det är förståss mina 2 pence.

Hemsida http://www.seadrill.com/


Det är möjligt vinstmarginalen kan komma krympa men jag förställer mig försäljning och vinst i gengäld kan komma öka till högre än mina antaganden vilket förhoppningsvis innebär jag inte valt för höga resultat utan ligger i närheten av verkligheten 5 år framåt(kanske något i underkant då jag föredrar snåla).



Som nästan alltid får jag högt PEG-tal jämfört med flera andra analyser som jag i gengäld upplever för optimistiska.  Prognosen på framtida utdelning är baserad på 90% av framräknade framtida vinst och innehåller inga extra utdelningar liknande de som förekommit de senare åren vilket inte utesluter det kan komma fler extra utdelningar i framtiden.




Om man redan äger seadrill kan man nog fortsätta behålla dem men för att jag skall köpa idag behöver jag någon annan motivering än resultatet jag får i denna prognosen t ex kan jag välja handla den tekniskt som alternativ. Kan inte just nu se vad som skulle kunna få kursen dippa ned i köpzonen men skulle det inträffa gör man nog klokt i att noga undersöka varför innan man eventuellt tar ett köpbeslut.


Benchmark mot några index och konkurrenter från seadrills hemsida finns liknande lista hos http://quotes.morningstar.com/stock/sdrl/s?t=SDRL


I månadsgrafen ser man en mindre divergens som kan bero på det varit en rotation bort från olja ett tag nu och jag anser aktien enligt indikatorerna är i köpzonen.


I veckografen ser jag samma tendens av svaghet hos indikatorerna som i förra grafen utan att de visar vi är i någon större riskzon, skulle de permanenta sig i nedre regionerna bör man kanske se över sina stoppar och avvakta med köp tills man tror man har en botten.

Hade man bevakat Seadrill var köpchansen vid brottet av nedåtgående trendlinjen, nu är jag osäker på om det är en god ide ta entre vid brott av tidigare topp utan föredrar för egen del överväga läget vid en eventuell rekyl.


Ett bra ställe börja på är Finviz med många referenser till artiklar,analyser,data samt grafer http://finviz.com/quote.ashx?t=sdrl
Exempel:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar