lördag 23 mars 2013

Silver Wheaton ett bra alternativ till pappers-silver

Bokslut 2012 släpptes 13-03-22

Silver Wheaton Corp http://www.silverwheaton.com/

Då jag letar mer info över värdering av denna typ av bolag har jag dragit ned förväntningarna en del för att förhoppningsvis ligga nära verkligheten vilket återstår att se, jag justerar klart min analys vartefter jag blir mer insatt i aktien och marknadsläget.

Här väljer jag gå på senaste försäljningstillväxten men ett rally i silver/guld kommer troligen skicka aktien mot rymden.


Underliggande varor kommer avgöra då bolaget köper råvaror av gruvbolag till fast pris och hoppas kunna sälja det till högre pris på marknaden.


Om de verkligen klarar bibehålla minst 60% vinstmarginal hamnar vinsttillväxten enligt 3.3 punkt 2 ungefär på mitt antagna värde 6%-6.5%


P/e-talsprognosen ger lite vägledning mellan vilka tal aktien har handlats historiskt.
 

Tror man råvarorna silver och guld kommer återbesöka sina tidigare toppar eller t.o.m passera dom då tror jag SLW:s säljintevall nås med lätthet och kanske redan i år men det är mina 2 pence :)
 
 
Silver Wheaton håller på att bilda ett s.k dödskors i dagsgrafen men jag föredrar se hur spot silver/guld väljer utveckla sig och aktien ser i veckografen ut att kunna stiga

 
Bra ställe börja leta på http://finviz.com/quote.ashx?t=slw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar