fredag 18 december 2020

Veckoläget 2020-12-19

Liten lägeskoll för mitt fondsparande och ppm i synnerhet.


Spx500: trendkanalen är intakt även om den allt svagare dollarn lägger sordin på haussen

 


Dow Jones: ganska tråkigt stämma av indexen när det inte händer speciellt mycket i dem men veckoanteckningen skall göras och det ser ju fortsatt positivt ut.


OMXS_PI: vi har en nasty divergens i MACD men den är inget annat än en se-upp signal så vi har en strategi ifall det skulle komma en dipp längre fram, börsen andas optimism och gratisstålarna ser ut vara på ingående.


Blackrock World Gold: ser inte övertygande ut hade gärna sett en divergens i macd som hade gett stöd till en 1-2-3 botten, den eftersläpande Chikou span hintar nedgången tappar momentum sen om det kommer räcka till ett trendskifte upp återstår att se. GDX har stigit något men ger ännu inget stöd till rally i guldgruvorna.


Blackrock World Energy: köpsignalen i dagsgrafen är kvar men det skulle kännas bättre ifall vi kunde få fonden med oss i veckografen samtidigt, Brent oljan fortsätter upp vilket är lovande och det snackas om $60 nästa år vilket borde få fonden klättra vidare och de avläst kaffesumpen rätt :)



Bra speckvecka, fiskade några mindre spekulativa lottoposter i några förhoppningsbolag så får vi se hur det slutar. Typiskt har jag en hel del vinst på det enda kontot jag betalar skatt vid försäljning på så jag fortsätter hoppas börshumöret håller i sig till januari då jag har en del aktier jag skulle vilja ta hem lite vinst från. Hörde intressant POD i går där Vete förslogs som en hedge mot t ex cryptovaluta och hyperinflation rent generellt, motiveringen var att 1/3 av jordens befolkning har vete som basföda och när inflationen kommer förväntas vetepriset skena mot skyn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar