fredag 3 november 2017

Monthly close 2017 - 10

OMXS30 fortsatte upp och gav en ny ATH har använt SMA12 i månadsgrafen i stället för EMA12, egentligen ingen större skillnad men då SMA fungerar bättre på All-share och Total return index väljer jag använda samma på alla 3.



I stället för de 4:a US-indexen jag brukar redovisa valde jag denne gången använda Dow och samtidigt visa att det finns gott om alternativa indikatorer som kan fungera bättre/sämre under olika marknadsperioder dvs även om MACD 20-50-9 fungerat någelunda som trendvisare och eventuell nödbroms under många år i följd finns det inga garantier den gör det för all framtid.
I grafen nedan har jag använt en för mig ny indikator ATR/Close % som ser ganska intressant ut på indexen, indikatorn är inte ny eller okänd så jag är något förbryllad den inte är lika populär som vissa andra?
Jag har för skojs skull lagt signaler när linjerna korsar över varandra men i "verkligheten" föredrar jag själv använda mig av trendlinjer och brott av dessa som kan förekomma linjernas korsande blir då mer som ett stöd och väckarklocka om jag av olika anledningar inte observerat något är på gång att hända.


En tolkning av indikatorn är att den visar volatilitet(som mer kända VIX) så att när den stiger förväntas kursen vända ned och när den faller stadigt stiger det sakta men säkert, det stämmer inte helt att kursen måste gå motsatt håll för pris + indikator utan under perioder ofta när vi närmar oss slutfasen på en trend kan dessa följas åt för att gå skilda vägar när väl trendbrottet har inträffat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar